با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

هوش مصنوعی و پیش بینی زمان مرگ آدم ها با گریز به «قضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ»

دکتر طاهر حبیب زاده (دکتری حقوق فناوری از انگلستان): به عنوان یک پاسخ کوتاه، هوش مصنوعی تحت هیج عنوان، نه الان و نه بعدا، نمی تواند زمان مرگ آدم ها را تعیین کند و حتی حدس بزند و پیش بینی کند.

🔹زمان مرگ آدم ها را خود آدم ها هم نمی توانند تعیین و حتی پیش بینی کنند، چه رسد به هوش مصنوعی (از اغراقات تخیلی در قدرت هوش مصنوعی که در انتهای این نوشته خواهد آمد). بسیار دیده شده که فردی با انواع بیماری ها، که هر فرد متعارف گمان می کند چند صباحی دیگر خواهد مرد، اما سال ها به همان کیفیت در قید حیات بوده است. در مقابل، جوان رعنایی که به حادثه ای ناگهانی از دنیا رخت بر بسته است.

🔹 مهم تر از آن، مساله زمان مرگ افراد، موضوعی است که در محدوده علم خداوند است و نیز هر آنکس که حق تعالی اذن دهد. به تعبیر ساده، اتصال به عالم غیب از سوی افراد بسیار خاصی می تواند در مورد زمان مرگ آدم ها خبر قابل اطمینان حاصل کند. خاصه اینکه در ادبیات دینی ما، دون نوع اجل مسمی و اجل معلق، تعریف شده است و هر کدام می تواند به زمان متفاوتی تعین یابد.

🔹 در آیه ۲ سوره مبارکه انعام در باب دو نوع اجل آدمی می خوانیم: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ» خداوند براى عمر انسان دو نوع زمان‌بندى قرار داده: يكى حتمى كه اگر همه‌ى مراقبت‌ها هم به عمل آيد، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مى‌شود (أَجَلٌ مُسَمًّى). و ديگرى غير حتمى كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغى كه نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهيم (أَجَلًا؛ که مفسران این نوع اجل بدون قید در آیه فوق را اجل معلق می نامند که کم و زیاد می شود).

🔹 به عقیده علامه طباطبایی ره در تفسیر المیزان، اجل مُسَمّیٰ، زمان حتمی یعنی تغییرناپذیر مرگ انسان است که تنها خدا زمان آن را می‌داند. در مقابل، اجل مُعَلَّق به‌معنای زمان طبیعی مرگ انسان است که امکان تغییر آن وجود دارد.

🔹لذا مدت عمر انسان می تواند کم و زیاد شود. اعمال نیک مانند صله رحم موجب افزایش عمر انسان و اعمال بد مانند قطع رحم موجب کوتاهی عمر انسان می شود. اینکه یک انسان در آینده به چه اعمالی با چه کیفیتی دست می زند، و چه حوادثی پیش می آید تا نوع اعمال او را متاثر کند، حتی بر خود او پوشیده است.

👈 اخیرا گزارشی منتشر شده است که یک نوع هوش مصنوعی در زمینه lifespan انسان ها فعالیت می کند و یک مدلی است که با توجه به سابقه سلامتی و شغل و در آمد و تحصیلات افراد، پیش بینی طول عمر افراد را بکند. در رد اعتبار این پیش بینی در بهترین حالت تکامل این هوش مصنوعی، همین بس که تمام عواملی که مدنظر این هوش مصنوعی است، مادی است و کوچکترین تاثیرات فراماده را ملاک قرار نمی دهد و اساسا ناتوان از چنین تاثیری دهی می باشد.

🚩 این گزارش با عنوان زیر در لینک زیر قابل رصد است:

New AI model can predict human lifespan, researchers say. They want to make sure it’s used for good

🚩 در اینجا زیر جزییاتی درباره این هوش مصنوعی بخوانید.

  • تاریخ انتشار: 17 دی 1402
  • تعداد بازدید: 114
  • بدون دیدگاه