با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

نگاهی به تحریم پلیس فتا از سوی اتحادیه اروپا و آثار آن

در ادامه سریال تحریم ها، اتحادیه اروپا در اوایل سال ۱۳۹۲ در اقدامی سیاست زده پلیس فتای ایران را تحریم نمود. در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۱۳ مقررات اجرایی شورای اروپا به شماره ۲۰۶/۲۰۱۳ در راستای اجرای بند ۱ ماده ۲ مقررات اتحادیه اروپا به شماره ۳۵۹/۲۰۱۱ در ارتباط با تدابیر محدود کننده متوجه اشخاص، نهاد ها، و سازمان های مشخصی در ارتباط با ایران، لیستی از اشخاص و نهادهای جدید تحریمی را منتشر کرد و مقرر نمود که در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل اعمال و اجراست. در ماده ۱ این مصوبه آمده است که اشخاص و نهادهای لیست شده در این مصوبه باید به لیست ارایه شده در ضمیمه ۱ مقررات شماره ۳۵۹ سال ۲۰۱۱ اضافه شود که سابقا به آن اشاره شد. در این لیست جدید اشخاص و نهادهای مرتبط با فضای سایبر، آقای عبدالصمد خرم آبادی و پلیس فتا، در لیست تحریم قرار گرفته اند:
۱. عبدالصمد خرم آبادی، ريیس کمیسیون تعیین مصادیق محتوی مجرمانه. از جمله دلایل تحریم ایشان که به وضوح مخالف منطق و واقعیت های موجود است چنین ذکر شده است:
وی مسئول کمیته ای است که صفحات وب سایت ها و ایمیل ها و روزنامه های الکترونیکی مخالفان دولت و سایت های حقوق بشری و NGO ها و گوگل و جی میل  را مسدود کرده است. به همین دلیل کمیته ای که وی ریاست آن را برعهده دارد به طور منظم ناقض حقوق بشر است.
۲. مرکز تحقیق و بازرسی جرایم سازمان یافته یا همان پلیس فضای سایبر (فتا).  در بیان علت این تحریم توضیحاتی به این شرح آمده است:
پلیس سایبر ایران واحدی از پلیس جمهوری اسلامی ایران است که در ژانویه سال ۲۰۱۱ به ریاست اسماعیل احمدی مقدم (که شخص وی نیز در لیست تحریم هاست) تاسیس شده است. طبق گزاراشات مطبوعات احمدی مقدم تاکید کرده است که پلیس سایبر علیه گروه های ضد انقلاب و مخالف و معاند را که از شبکه های اجتماعی اینترنتی در سال ۲۰۰۹ برای راه انداختن اعتراضات علیه انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد استفاده کرده اند، اقدام خواهد کرد. در ژانویه سال ۲۰۱۲، پلیس سایبر خطوط راهنمای جدیدی را برای کافی نت ها صادر کرد و به موجب آن از کاربران خواست تا اطلاعات شخصی خود را ارایه کنند و صاحبان کافی نت ها موظف برای مدت ۶ ماه آنها را نگهداری کنند، همچنین سابقه ای از وب سایت هایی که کاربران دیده اند نیز باید نگهداری شود. این قواعد همچنین از مالکان کافی نت ها می خواهد تا دوربین های تلویزیون مدار بسته راه اندازی کنند و سوابق را برای مدت ۶ ماه نگهداری کنند. این قواعد جدید می توانند دفتر ثبت سوابق ایجاد کنند که مقامات با استفاده از آن می توانند فعالیت ها و هر کسی را که فکر می کنند تهدید به امنیت ملی است بیابند. در ژانویه ۲۰۱۲، رسانه ایران گزارش داد که پلیس سایبر وی پی ان ها (VPNs) را مسدود خواهد کرد. در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۲ پلیس سایبر وبلاگ نویس، ستار بهشتی، را (گزارش شده که بدون ضمانت بوده است) به دلیل اقدامات علیه امنیت ملی در شبکه های اجتماعی و فیس بوک، دستگیر کرد. بهشتی به حکومت ایران در بلاگ (پست) خود انتقاد کرده بود. بهشتی در سلول زندان خود در ۳ نوامبر فوت کرد، و اعتقاد بر این است که وی توسط مقامات پلیس سایبر آنقدر شکنجه شد تا بمیرد.
دلایل تحریم پلیس فتا طبق توضیحات فوق که در سایت رسمی اتحادیه اروپا به آدرس www.eur-lex.europa.eu.com بیان شده است چند محور است:

ادامه در فایل پیوست

دریافت فایل‌های پیوست شده

شما برای دریافت فایل باید وارد شوید و یا نام نویسی کنید. (دریافت فایل رایگان است)

حتما پوشه Spam یا Junk ایمیل خود را چک کنید، چرا که ممکن است ایمیل حاوی رمز شما به اسپم وارد شود.

برچسب‌ها:
  • تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1396
  • تعداد بازدید: 2230
  • بدون دیدگاه