با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

تشکیل شورای عالی فضای مجازی با حکم مقام معظم رهبری + پیشنهاد 21 تشکل در این خصوص

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند…

بسم الله الرحمن الرحیم

گسترش فزاینده‌ فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی بویژه شبکه‌ جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره گیری حداکثری از فرصت های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب های ناشی از آن اقتضا می کند که نقطه‌ی کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید. به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می گردد و لازم است به کلیه‌ مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود.

اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس جمهور(رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حجج اسلام و آقایان: دکتر حمید شهریاری، دکتر سیدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس علیرضا شاه میرزایی می باشند که برای مدت سه سال تعیین می‌شوند.

این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد نمایند تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد. نکات اساسی در مورد وظایف شورای عالی و مرکز فضای ملّی مجازی با تأکید بر توجه جدّی به آن، در پیوست این حکم ابلاغ می گردد.

در پایان انتظار دارم، ضمن تسریع در تشکیل مرکز ملّی فضای مجازی، رئیس و اعضای محترم شورا تلاش بایسته را در جهت دستیابی این مرکز به اهداف تعیین شده به کار برند. کلیه دستگاههای کشور موظف به همکاری همه جانبه با این مرکز می باشند.

سیدعلی خامنه ای ۱۷/اسفند ماه/۱۳۹۰

 

در نامه‌اي كه 21 تشكل و مؤسسه در آستانه تشكيل اولين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي امضا كردند، آمده است:

محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب اسلامی

باعرض سلام و ادب

حکم تاسیس شورای عالی فضای مجازی، که از سوی حضرتعالی صادر شد، نشان دیگری از نقش بی‌بدیل مقام ولایت و رهبری، در هدایت حکیمانه امور کلان کشور بود. همچنین این حکم تاریخ‌ساز، عمق توجه و مطالبات جنابعالی در حوزه فضای مجازی را بر همگان آشکار كرد.

با اجرایی شدن این حکم، تحولات چشم‌گیری در عرصه فضای مجازی کشور رخ داده و اقشار گوناگون مردم، شاهد جهش در دریافت خدمات گسترده و مفید فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی خواهند شد. همچنین تفاوت سطح و اختیارات این شورا نسبت به شوراهای قبلی، توام با دستور به ایجاد مرکزی ملی ذیل این شورا، موجب خواهد شد تا تعدد متولیان و ناهماهنگی و سرگردانی مجریان، جای خود را به همکاری و هم‌راستایی اقدامات در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها بدهد.

مراکز دانشگاهی، کانون‌های تفکر و تشکل‌ها و موسسات علمی و صنعتی امضاکننده این نامه، ضمن شکرگزاری این رویداد مبارک و انگیزه‏بخش، در راستای حمایت از فرامین حکیمانه معظم‌له اعلام می‌دارند:

1- سرعت تغییرات و تنوع خدمات در حوزه فضای مجازی در دنیا، به حدی رسیده است که دیگر بدون تسلط بر “دانش و فناوری”، نه‌تنها قادر به نوآوری و پیش‌آهنگی در این عرصه نخواهیم بود، بلکه حتی در مقام بهره‌برداری و استفاده از خدمات فضای مجازی نیز دچار موانع و وابستگی‌ها خواهیم شد. لذا مجهز شدن به “دانش و فناوری” در این عرصه، به‌ویژه برای کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که مشی‌اي مستقل و تمدن‌ساز دارد، تنها یک انتخاب یا اولویت نیست، بلکه یک “ضرورت” است.

2- “استفاده حداکثری از ظرفیت‌های متخصصان و شرکت‌های داخلی” و “پرهیز از خرید بی‌رویه خارجی”، که بارها مورد تاکید حضرتعالی قرار گرفته است، نه‌تنها فرصت بزرگی برای اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی ایجاد می‌کند، بلکه خطر وابستگی و تاثیرات فرهنگ غربی را نیز کاهش می‌دهد؛ این در حالی است که برخی مدیران دستگاه‌ها، مسئولیت “ساخت داخل سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری” را از خود سلب كرده و صرفاً خود را مسئول “اپراتوری و ارائه خدمات” ولو برمبنای سامانه‌های خریداری‌شده از خارج می‌دانند.

3- همان‌طور که در حکم حضرتعالی بر “هدف‌مند” شدن سرمایه‌گذاری‌ها در کنار “وسیع” بودن آن، تاکید شده است، از مدیران محترم انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در ایجاد سازوکارها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری مورد نیاز در حوزه فضای مجازی را بر سرمایه‌گذاری‌های سخت‌افزاری و کم‌بهره ارجح بدانند.

4- یکی از ویژگی‌های مهم نسل‌های نوین فناوری‌های اطلاعاتی و فضای مجازی، “تعاملی” بودن آن است که ارجح دانستن “سازوکارهای هدایت تقاضا و جلب مشارکت مخاطبین” را بر “تولید و انتقال یک‏سویه محتوا” می‌طلبد.

5- اختیارات درنظرگرفته‌شده برای “مرکز ملی فضای مجازی”، به‌خصوص نقش تصمیم‌گیری آن، نشانگر اهمیت و حساسیت ویژه آن است. در این راستا از اعضای محترم شورا انتظار می‌رود ضمن تشکیل سریع و مستمر جلسات و تسریع در ایجاد این مرکز، در فرایند انتخاب مدیران این مرکز و همچنین در تنظیم روابط آن با سایر دستگاه‌های کشور و تقسیم کار بین دستگاه‌ها، دقت لازم را به عمل آورند.

در پایان فرزندان شما، سرشار از امید و باور به توان نیروهای داخلی، آمادگی خود را برای ورود به عرصه‌های مختلف گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، مطالبه از مسئولین، ایده‌پردازی و تولید فکر و محتوا در حوزه فضای مجازی اعلام داشته و توانایی عبور از سازوکارها و روندهای حاکم بر فضای مجازی جهان و معرفی الگوهای نوین و اسلامی در این عرصه به جهانیان را در خود می‌بینیم.

اسامی مراکز امضاکننده:
1مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف
2خانه بازی‌های رایانه‌ای ایران
3گروه علمی تحلیلی طیف
4مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشگاه صنعتی شریف
5موسسه نشر اندیشه کاظمیون
6 پژوهندگان سپهر اندیشه
7موسسه دارایی‌های فکری و فناوری مدرس
8مرکز مطالعات علم و توسعه دانشگاه علم و صنعت
9 مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران
10 پژوهشکده سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف
11 موسسه طرحینه وب ایرانیان
12 مرکز پژوهش‌های صنعت الکترونیک کشور
13  انجمن بازی‌سازان ایران
14 موسسه آماج
15 اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ
16 مكتب بشير
17 حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی پیشوا
18  شورای عالی بازی‌سازی سازمان بسیج
19  انجمن بازی‌سازان مسلمان
20 آژانس عکس خبری ایران
21 قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج دانشجويي.

برچسب‌ها:
  • تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1396
  • تعداد بازدید: 3301
  • بدون دیدگاه