با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

در تحقیق و پژوهش صبور باشیم مانند پیشینیانمان

? آیت الله بهجت ره می فرمایند:

هنگامی که مرحوم امینی جلد اول کتاب الغدیر را در نجف اشرف چاپ و به بازار عرضه نمود، مصر از وزیر اطلاعات و فرهنگ عراق خواست که از طبع آن جلوگیری کند. در جواب گفته بود: هر چه در آن هست، از کتاب های خود شما است. مرحوم آقای علامه امینی، صاحب الغدیر فرموده است: برای تالیف الغدیر صد هزار کتاب از کتب عامه را مطالعه کرده ام. (منبع: در محضر بهجت/ج۱/ص۱۶۹)

? نگارنده: شما در زمان امروز کدام محقق را می توانید بیابید که برای تالیف آثار علمی ۱۰۰/۰۰۰ کتاب را مطالعه کرده باشد آن هم از کتب غیرخودی را؟ آن هم در زمانی که امکانات به این حد امروز نبوده است؟ اقای امینی ره در جای دیگری نقل می کنند که برای یافتن کتاب مورد نظرشان از ایران به هندوستان رفته اند! واقعا چقدر زحمت کشیده اند؟
امروزه بنده وقتی مقالات و نوشته های حقوقی را می خوانم و گاهی هم به عنوان داور، به روشنی می بیینم که چقدر محقق بی حوصله و بی انگیزه بوده است و به ارجاعات مشخصی اشاره کرده و از زحمات تحقیق جامع و کیفی در رفته است. نیز چنین است در خصوص پایان نامه های دانشجویی و تحقیقات کلاسی، آن هم با این همه منبع الکترونیکی و کتابخانه های دم دست و ابزارهای تحقیق.

♦️ به راستی علت ضعف تحقیقات امروز ما در چیست؟

چرا تحقیقات کیفی کمتری می بینیم؟

چرا عجله داریم تحقیق را زود به پایان ببریم؟

ما که برای خیلی مسایل ابتدایی زمان و حوصله کافی خرج می کنیم اما وقتی به تولید آثار علمی کوچک و بزرگ که می رسیم عجول می شویم؟

 

صبور باشیم.

پی نوشت: در متن آمده است که علامه ۱۰۰/۰۰۰ کتاب را خوانده است. شاید این شبهه ایجاد شود که مگر می توان ۱۰۰/۰۰۰ کتاب را خواند؟ باید توجه نمود که حدود ۴۰ الی ۵۰ سال برای تالیف الغدیر زمان صرف شده است. علاوه بر این احتمالا منظور این بوده است که ۱۰۰/۰۰۰ کتاب را دیده اند مثلا بخش های لازم از یک کتاب را ، نه اینکه ۱۰۰/۰۰۰ کتاب را کامل خوانده باشند. نقلی است از جعفر شهیدی ره که از زبان علامه امینی ره می گویند:

من برای نوشتن الغدیر، ۱۰٬۰۰۰ کتاب را از بای بسم الله تا تای تمت خوانده‌ام و به ۱۰۰٬۰۰۰ کتاب مراجعه مکرر داشتم.

 

  • تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396
  • تعداد بازدید: 2528
  • بدون دیدگاه