با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

نمایشگاه کتاب: چه کتابی بخریم؟ اصل ۸  کتاب را اعمال کنید!

دکتر طاهر حبیب زاده (آدرس کانال ما در پیام رسان ها: @mashk_law)

چند نکته را با شما عزیزان به اشتراک می گذارم:

۱. داشتن یک کتاب خانه خوب همیشه کمک کار یک اهل مطالعه حرفه ای است. هزینه کردن برای کتاب، اسراف نیست بلکه یک ضرورت است.

۲. باید خوب کتاب خرید، اما کتاب خوب؛ نه هر کتابی. حیف است پول هایتان را صرف کتاب هایی کنید که کمترین کمک را به شما خواهند کرد. 

۳. کتاب های دست اول در رشته مورد علاقه تان را بخرید نه کتاب های دست دوم یا کتاب هایی که فاقد نوآوری هستند. کتاب هایی که حاصل زحمت چهره های برجسته در رشته مورد نظرتان است را تهیه کنید. البته همین چهره ها هم گاهی کتاب های کمتر به درد بخور منتشر می کنند!‌ پس دقت کنید و صرفا گول نام نویسنده را نخورید.

۴. گزیده کتاب بخرید. گاهی می روید در نمایشگاه و انبوهی از کتاب های تازه منتشره و به ظاهر جذاب را می بینید. دوست دارید همه شان را بخرید، ولی نه ممکن است و نه لازم. ما یک پیشنهاد داریم:

عجله نکنید: ابتدا یک دور همه غرفه های مورد علاقه تان را دور بزنید و کتاب هایی که برایتان جذاب اند را با شماره غرفه در یک کاغذ یادداشت کنید. اسم این گردش را «دور مرور» می گذارم. بعد که «دور مرور» تمام شد از بین کتاب های یادداشت شده، غربال کنید تا به ۸ کتاب برسید. آنگاه روی این ۸ کتاب سرمایه گذاری کنید. چرا ۸ کتاب؟ صرفا تجربه ما این را می گوید تا دستمان نه زیاد بسته باشد برای حذف و نه زیاد باز باشد برای خرید همه شان. اسم را گذاشته ام اصل ۸ کتاب. شما می توانید به ۱۰ کتاب یا ۶ کتاب یا هر عدد دیگری که مد نظرتان است برسید. این یک راه کار است.

ضمنا، قرار نیست وقتی نمایشگاه رفتید حتما کتاب بخرید. اگر فعلا نخواهید خواند یا فکر نمی کنید روزی نیازی از شما را برطرف کند نخرید و نخرید و نخرید… 

کتاب دکور گوشه منزل نیست. کتاب یک خوراک روحی است. اگر مصرف ندارید، نخرید. ولی سعی کنید مصرف داشته باشید تا بخرید!

۵. چند نکته را حتما دقت کنید: 

۱. قرار نیست حتما نمایشگاه کتاب بروید. من که آخرین نمایشگاه کتابی که در کشورمان رفته ام حدود سال ۱۳۸۵ است! چیزی هم از دست نداده ام. می توان با چند جستجو در سایت چند ناشر مطرح در رشته خودمان، مثلا حقوق، به آخرین آثار پی برد. فقط با چند کلیک، و بعد آنلاین سفارش داد. یا اگر گذرت به میدان انقلاب افتاد به راحتی تهیه کرد. البته که این به معنی توصیه به نرفتن به نمایشگاه کتاب نیست. من احساس نیاز نکرده ام بروم. شاید شما چنین احساسی داشته باشید. مثلا دوست دارید حس کتاب و کتاب خوانی تان تقویت شود. در این صورت رفتن به نمایشگاه به شما کمک می کند. یا می خواهید همه کتاب هایی را ممکن است لازم داشته باشید در یک مجموعه طی یک الی دو روز تهیه کنید به ویژه اگر شهرستانی باشد و دسترسی به ناشران برای تان سخت باشد. 

۲. کتاب های پایه را حتما داشته باشید مثلا المبسوط و الفارق دکتر لنگرودی در ترمینولوژی حقوق برای اهالی حرفه ای حقوق؛‌ کتاب های پایه ای زمینه تخصصی تان را‌ که حتما می شناسید و لاجرم باید داشته باشید؛ 

۳. همه اش حقوقی نخوانیم حتما کتاب های غیرحقوقی هم بخریم و بخوانیم، مثلا کتاب: صلحی که همه صلح ها را بر باد داد…

۴. تا می توانید آثار ترجمه ای نخرید، نخرید، نخرید، نخرید، مگر اینکه مترجم واقعا سنگ تمام گذاشته باشد. بلکه به شدت توصیه می شود کتاب اصلی را پیدا کنید و سعی کنید از متن کتاب اصلی بخوانید. خیلی فایده ها دارد.

حالا خودتان تصمیم بگیرید، بخرید یا نه، و چه بخرید… یا اصلا نمایشگاه بروید، یا لازم نیست بروید.

@mashk_law

 

  • تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1397
  • تعداد بازدید: 2878
  • 1 دیدگاه
1 دیدگاه برای این نوشته فرستاده شده است.
  1. حسین پاک اندیش

    اردیبهشت 14ام, 1397 در 8:29 ق.ظ (#)

    با سلام.
    استادگرامی، بسیار خوشحالم از این که با وجود ارزشمند جنابعالی و سایتتون در ارتباط هستم. مطلب و توصیه تون عالی بود. در همین فرصت ، از همه اقدامات و تلاشهای موثر شما و حضورتون در عرصه آموزش و نشر مطالب ثمربخش تقدیر می کنم. سپاس و ارادت.