با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

شیوه حمایت قانون از اختراعات در سطح ملی و بین المللی با ارجاع به معاده PCT.

سیستم ثبت بین المللی وایپو سه سیستم حمایت از مالکیت های صنعتی را با توجه به نوع حق معنوی پیش بینی کرده است:

حمایت بین المللی از اختراعات: این حمایت از طریق معاهده همکاری ثبت پتنت (PCT) فراهم شده است. با تسلیم یک تقاضای ثبت طبق این معاهده، متقاضی می تواند در هر یک از کشورهای عضو این معاهده، که در حال حاضر حدود 148 کشور عضو شده اند، از حمایت های قانونی ناظر به اختراع بهره مند شود.

حمایت بین المللی از علائم تجاری: این حمایت طبق سیستم مادرید (Madrid System) اعطا می شود که تشریفات ثبت علامت تجاری در کشورهای مختلف عضو سیستم مادرید را تسهیل می کند و با این سیستم گویا متقاضی در دفتر ثبت علامت تجاری تمامی کشورهای عضو مادرید عمل ثبت را انجام داده است. در این مورد در سری های بعدی سخن خواهیم گفت.

حمایت بین المللی از طرح های صنعتی: این حمایت طبق توافق نامه لاهه اعطا می شود. در این مورد در سری های بعدی سخن خواهیم گفت.

در ارتباط با ثبت بین المللی اختراع از طریق معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT)، که موضوع بحث این نوشته است، این معاهده از سال ۱۹۷۸ لازم الاجراست. با تشكيل پرونده براي تقاضاي ثبت بين المللي، يك اختراع طبق معاهده همكاري ثبت اختراع (PCT) به طور همزمان در بسياري از كشورها از حمايت برخوردار خواهد بود. متقاضيان و ادارات ثبت اختراع ۱۴۸ كشور عضو PCT از شرايط و تشريفات يكسان، جستجوي بين المللي و گزارش هاي تحقيقات مقدماتي و انتشار متمركز بين المللي كه توسط سيستم PCT ايجاد شده است، بهره مند هستند.

سند الحاق ایران به این معاهده در تیر ماه سال ۱۳۹۳ توسط معاونت محترم قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نزد مدیر کل سازمان جهانی مالکیت معنوی تودیع گردیده است. ایران آخرین عضو این معاده تا امروز (اردی بهشت ۱۳۹۴) است. مفاد این معاهده از تاریخ ۱۲ ام مهرماه ۱۳۹۲ لازم الاجرا گردیده است و ثبت اختراعات در کشورهای عضو این معاهده به تعداد ۱۴۸ کشور در چارچوب مقررات معاهده و آیین نامه آن امکانپذیر گردیده است. اتباع و ساکنان ایران می توانند تقاضاهای ثبت بین المللی خود را طبق معاده PCT درخواست کنند.

ادامه در فایل پیوست

دریافت فایل‌های پیوست شده

شما برای دریافت فایل باید وارد شوید و یا نام نویسی کنید. (دریافت فایل رایگان است)

حتما پوشه Spam یا Junk ایمیل خود را چک کنید، چرا که ممکن است ایمیل حاوی رمز شما به اسپم وارد شود.

برچسب‌ها:
  • تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1396
  • تعداد بازدید: 2557
  • بدون دیدگاه