با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

سرگذشت یک جستجو: پژوهش جدی، کاری زمان بر و پر زحمت است؛ دیربازده ولی پر ثمر.

دکتر طاهر حبیب زاده (کانال در پیام رسان ها: @mashk_law)

سعی کنیم از تحقیق و پژوهش حظ بریم حتی اگر به جبر محکوم به این کار شده ایم. 

علت اینکه پژوهش های ارزنده کم می بینیم این است که مولفان از زیر بار این زحمت بزرگ شانه خالی می کنند و فکر می کنند زود رسیدن (به جمع بندی) بهتر از هرگز نرسیدن (به نتیجه مطلوب علمی) است!

به مناسبت جلد ۵ حقوق فناوری اطلاعات که در دست تحقیق و پژوهش است، بعون الله تعالی، در جستجوی تاثیر بود یا نبود عنصر قصد در ایجاد اثر مشترک بودم (تقریبا تمام امروزم صرف این موضوع به ظاهر ساده شد) که در یک نوشته دیدم که آمده است حقوق آمریکا رویکرد خاصی در این زمینه دارد. به نوشته نویسندگان اکتفا نکردم و از آنجا که معتقدم باید تا ریشه بحث و منبع اصلی آن رفت، شروع به جستجو کردم.

در گام اول موضوع را گوگل کردم و به یک کتاب که در بخش google book نمایه شده بودیم برخوردم. نکاتی توضیح داده بود. تا اینکه به این بخش از کتاب برخوردم:

سوالی که ابتدا برایم مطرح شد مفهوم عبارت House of Committee Reprt بود. در جستجوی یافتن مفهوم آن، دوباره گوگل کردم، لینک های متعددی نمایه شد. در همان ابتدا توضیحی رویت کردم که پی بردم مربوط به کنگره آمریکاست:

اما هنوز به منزل مقصود نرسیده ام. ساختار کنگره آمریکا را گوگل کردم و این بار موضوع روشن شد: کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس نمایندگان و مجلس سناتورهاست. گزارشات کمیته های تخصصی مجلس نمایندگان به House of Commitee Reports معروف است. در ادامه توضیحات مفیدی در باب ترکیب و نحوه کار و وظایف هر یک از دو مجلس دست گیرم شد:

برگشتم سر همان بحث اول که جایگاه قصد در ایجاد اثر مشترک که از House of Commitee Reports نقل قولی شده بود. این سوال برایم مطرح شد که آیا همه گزارش مذکور فقط این پاراگراف را داشت؟ 

لازم بود کل گزارش را پیدا کنم. در یافتن گزارش آدرسی که کتاب داده بود را گوگل کردم. در لینک های مختلف از سایت های متعدد فایل پی دی اف بارگزاری شده بود. گزارش حدود ۳۷۰ ص است! عبارت مورد نظرم را کنترل اف کردم و به پاراگراف زیر رسیدم که بخش آبی همان نقل قول کتاب اول است:

اطلاعاتی که در گزارش داده شده است بیش از آن است که در متن کتاب اول آمده بود و نکات قابل استفاده دیگری هم گفته است که به کارم آمد.

حالا:

۱. به منبع اصلی رسیده ام و صرفا به نقل قول دیگران بسنده نمی کنم. از همان منبع اصلی ارجاع می دهم و در این ارجاع اطمینان کامل به صحت آن دارم.

۲. به اطلاعات مفید دیگری هم در مسیر تحقیق برخورده ام مانند ترکیب کنگره آمریکا و وظایف آنها و یافت اصل گزارش ۳۷۰ صفحه ای که حاوی جزییات بسیاری در خصوص قانون copyright در آمریکاست که از ابتدا دنبال این اطلاعات نبوده ام و این جستجوگری علمی است که مرا به این یافته ها رساند.

آیا پژوهش حرفه ای و اصولی زمان بر و پر زحمت نیست؟

(کانال در پیام رسان ها: @mashk_law)

  • تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1397
  • تعداد بازدید: 2321
  • بدون دیدگاه