با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

در تعطیلات چه کنیم؟

به نظر بنده نسخه برای ایام تعطیلات خواه عید باشد و خواه غیر آن، به دو دسته تقسیم می شود. یک نسخه برای آنهایی که بنده آنها ر ا عموم مردم نام می نهم و یک نسخه برای خواص ها. عموم مردم، نه عوام مردم، آنهایی هستند که «زندگی معمولی» را دنبال می کنند، فرق نمی کند این فرد کاسب محل باشد، کارمند باشد، یا دانشجو و حتی استاد دانشگاه. کسب و کاری یا وظیفه ای دارد و منشا اقتصادی و ارتزاق مشخص. برای این افراد عید فرصتی است برای استراحت و دیدار و گشت وگذار. اینها کشش انجام نسخه خواص را ندارند و لو اینکه در لباس های پرپرستیژ هم باشند! قطعا توصیه به انجام کار خاصی در ایام عید مانند مطالعه و تحقیق برای این دسته عملی نمی شود. خودشان هم خیلی کم رغبت نشان می دهند. و اساسا «از کسی که در ایام عادی، عادی زندگی می کند، در ایام تعطیلی نمی توان انتظار زندگی خاص را داشت!»
اما خواص یعنی افرادی که «هدفمند و جدی» هستند. این افراد از هر فرصتی به ویژه تعطیلات مدت دار برای کوتاه کردن فاصله بین وضعیت فعلی با هدف خود استفاده می کنند. مثلا فرض کنید کسی که بعد از عید آزمون کنکور سراسری دارد و فردی است که حصول نتیجه خوب برای وی یک هدف مهم است و تاکنون هم تلاش خود را کرده است. برای چنین شخصی، باید نسخه خواص را داد و نمی توان گفت در ایام عید در سفر و تفریح باش. حتی شخصی که کار یدی می کند مانند خیاطی، سفارشاتی دارد و با حساب و کتاب کار می کند. این فرد هم باید نسخه خواص را مصرف کند. در اینجا نیز جایگاه شخص مهم نیست، بلکه «هدفدار بودن و جدیت» وی مطرح است. نسخه خواص این است که یک روز تعطیلی عید می تواند کافی باشد، حداکثر دو روز، و از بقیه تعطیلات با جدیت و تمرکز بیشتر برای ربودن گوی سبقت استفاده می کند. به مانند اشخاصی که وقتی همه (عموم مردم) در خواب شب اند، آنها بیدارند (خواص) و گوی سبقت در مسیر بندگی را می ربایند. احساس نشاط و سرور واقعی را بعد از عید همین دسته افراد خواهند داشت وقتی می بینند کلی کارهای مفید عقب افتاده یا ضروری را پیش برده اند. به یاد می آرم جمله ای از علامه طباطبایی ره به این مضمون که می فرمودند: من در تمام طول سال مشغول مطالعه و تحقیق هستم به جز روز عاشورا و آن هم به احترام سیدالشهدا (ع) تعطیل می کنم. این بیان ارزشمند نکات بسیار زیادی در خود دارد و اگر علامه ره چنین نمی کرد، اینک علامه عصر ما نمی شد.

حال، باید فکر کنیم که آیا ما جزء عموم هستیم و نسخه عمومی مصرف کنیم یا جز خواص هستیم و نسخه خواص را مصرف کنیم و با توجه به هدفمان از زمان موجود بهترین استفاده را ببریم.

نکته آخر اینکه معتقدم اساسا این اندازه تعطیلات در ایام عید ضربه سنگینی به اجتماع کشور وارد می کند و نه تنها به مانند دارو نیست بلکه به مانند یک سم خطرناک است.

انشالله همه موید و موفق باشیم.

به ما بپیوندید در تلگرام:   drhabibzadehwebsite@

برچسب‌ها:
  • تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1396
  • تعداد بازدید: 2380
  • بدون دیدگاه