با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

حقوق بین‌ الملل خصوصی: بایسته‌ های تعارض قوانین به زبان ساده

کتاب «حقوق بین‌الملل خصوصی بایسته‌های تعارض قوانین به زبان ساده» به منظور ساده‌سازی پیچیدگی‌های خاص یک مساله حقوقی در هشت فصل سامان یافته است.

«کلیات»، «سابقه، روش‌ها و مکاتب»، «منابع داخلی و بین‌المللی حقوق بین‌الملل خصوصی»، «احوال شخصیه در تعارض قوانین»، «اموال و قراردادها و اسناد در تعارض قوانین»، «قواعد حل تعارض در اموال غیر مادی»، «احاله و حقوق مکتسبه در تعارض قوانین» و «مباحث تکمیلی از مبادلات الکترونیکی» عناوین اصلی این فصل‌ها هستند.

«ترمینولوژی حقوق بین‌الملل خصوصی»، «تعریف‌شناسی حقوق بین‌الملل خصوصی و نقد‌ها»، «موضوعات حقوق بین‌الملل خصوصی»، «عوامل موثر در ایجاد و توسعه حقوق بین الملل خصوصی»، «مروری بر نظام‌های حقوقی جهان»، «گذری بر مکاتب خارجی حقوق بین‌الملل خصوصی»، «منابع حقوق بین‌الملل خصوصی»، «جایگاه حقوق بین‌الملل خصوصی در علم حقوق»، «رابطه حقوق بین‌الملل خصوصی با سایر رشته‌های حقوق»، «انواع قوائد در حل تعارض قوانین»، «دسته ارتباط احوال شخصیه و قوائد حل تعارض آن»، «قانون حاکم بر قراردادها»، «مصادیق اموال غیر مادی و تعیین قانون حاکم» و «حالات مختلف قوائد حل تعارض نسبت به هم» از جمله مواردی است که در این اثر به آنها پرداخته شده است.
در این اثر با بهره‌گیری از مثال‌های متعدد به طرح مباحث پرداخته شده و مفاهیم به حد لازم تشریح و سپس بحث مربوطه در گستره تعارض قوانین مطرح شده است. در فصل پایانی کتاب نیز به مسائل حقوقی مبادلات الکترونیکی از جمله مکان تشکیل قراردادهای الکترونیکی، محل وقوع اموال دیجیتالی و محل تنظیم اسناد الکترونیکی در گستره تعارض قوانین برای پوشش برخی از مسائل مستحدثه به اختصار توجه شده است.
مسائل تعارض قوانین در حقوق بین‌الملل خصوصی به دلیل درگیر کردن دو یا چند سیستم حقوقی در حل یک مساله حقوقی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است، به نحوی که به علم ریاضی شباهت دارد. این دشواری وقتی ساده سازی می شود که مباحث هسته‌ای با ادبیاتی ساده و روان تشریح شود و از اطناب کلام خودداری شود تا خواننده از اصل بحث دور نیفتد و موضوعات و احکام را به خوبی درک کند.


دکتر طاهر حبیب‌زاده در مقدمه کتاب خود با اشاره به لزوم ارائه بحث تعارض قوانین به زبان ساده، کاربردی و مختصر آورده است: «می‌توان بحث تعارض قوانین را به زبانی ساده، کاربردی و مختصر ارائه کرد و برخی از مسائل کم مرتبط را حداقل در حوزه آموزش حذف کرد و به جای آن، مباحث جدیدتری فراخور تحول زمان افزود؛ در یک جمله «آنچه که واقعا لازم است، به زبان ساده ارائه شود.» این اثر بازتاب همان اندیشه ای است که در عنوان آن نیز منعکس شده است و عمدتا جنبه آموزشی دارد.
به عقیده نویسنده، منظور از «بایسته ها» آن چیزی است که جوهره مباحث تعارض قوانین و مطالب ضروری آن است و منظور از «زبان ساده» به عنوان مهم ترین ویژگی این اثر، آن است که مسائل را در عین جامعیت لازم، روان و ساده مطرح می کند، تا با حداکثر سهولت ممکن درک شود. تمرکز بر حقوق ایران نیز دیگر ویژگی این نوشته است.
کتاب «حقوق بین الملل خصوصی بایسته های تعارض قوانین به زبان ساده» تالیف دکتر طاهر حبیب زاده  در 359 صفحه و به بهای سی هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی منتشر شده است.
«حقوق فناوری اطلاعات: مقدمه ای بر حقوق تجارت الکترونیکی»، «حقوق فناوری اطلاعات: حقوق قراردادها در بستر قراردادهای الکترونیکی»، « حفوق فناوری اطلاعات: دادگاه صالح و قانون حاکم در بستر قراردادهای الکترونیکی»، «حقوق قراردادهای انگلستان»، «مجموعه زبان انگلیسی بهجت»، «حقوق مالکیت فکری انگلستان» و «کتاب حقوق تجارت الکترونیکی به زبان انگلیسی» از جمله آثار منتشر شده دکتر طاهر جبیب زاده است.

برچسب‌ها:
  • تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1396
  • تعداد بازدید: 5146
  • بدون دیدگاه