با عضویت در خبرنامه مطالب را در ایمیل خود دنبال کنید

جمع بندی وضعیت تجارت الکترونیکی در ایران: از ظهور تا کنون

تاثیر فناوری نوین در دنیای تجاری آن قدر زیاد است که شاید بتوان گفت در آینده صحبت از تجارت الکترونیکی بی معنی خواهد شد؛ چرا که تجارت سنتی تقریبا رخت بر بسته، و جز تجارت الکترونیکی گزینه ی دیگری باقی نخواند ماند، تا نیازی به تقسیم بندی تجارت به سنتی و الکترونیکی باشد. حتی در دنیای الکترونیکی نیز رقابت به سطحی خواهد رسید که دیگر نفس الکترونیکی بودن تجارت مد نظر نخواهد بود، بلکه میزان تحمل در فضای مجازی، تسلط بر فنون و شگرد تجارت در فضای الکترونیکی تعیین کننده خواهد بود:

«پنج سال پس از این، دیگر تجارت الکترونیکی وجود نخواهد داشت … تنها  شرکت هایی خواهند بود که آموخته اند چطور روش تجارت خود را تغییر دهند تا باقی بمانند، و شرکت هایی که به حاشیه رفته اند.»

باید توجه کرد که در تجارت الکترونیکی تنها سودآوری خود عمل تجارتی، که محصول علل مختلفی چون حذف مرزهای جغرافیای و برخورداری از دامنه وسیعی از مشتریان، و سرعت و سهولت بالا در تجارت است، مطرح نیست، بلکه حذف هزینه های اضافی، زمان، و فاصله ها از دیگر سودهایی هستند که خصیصه ذاتی این نوع تجارت است. در این راستا ذکر گزارش زیر جالب است:

« امروزه هر کارمند آمریکایی به طور متوسط 12000 تکه کاغذ در سال مصرف می کند، هزینه پرینت هر کارمند نیز به طور متوسطه  بین 600 الی 2000 دلار در سال است. انبار کاغذها و بازیافت آنها نیز پرهزینه است. دولت ایالات متحده تخمین می زند که انبار تقریبا هر نیم کیلو کاغذ سالانه 19 دلار هزینه می برد. با این نرخ، با فرض اینکه کارمندان شما تنها 60 درصد از کاغذهای پرینت شده را ذخیره کنند، سالانه باید برای هر کارمند 1500 دلار برای ذخیره کاغذ صرف شود. واضح است که هزینه های دیگری نیز در [تجارت] کاغذی وجود دارد، مانند هزینه فکس، ارسال، دریافت و عوامل زمانی مانند انتظاری که برای پرینت شدن مطلبی یا برای دریافت بسته ای صرف می شود.»

نهایتا اینکه تجارت  مبتنی بر روش های قدیمی باید فکری به حال خود کنند. دولت های پیشرفته به دلایل مختلف که برخی ذکر شد، و با برنامه های کارشناسی شده و ظرافت بینی های خاصی، مدت هاست که از وادی تجارت سنتی به دنیای تجارت الکترونیکی کوچ کرده اند، و روز به روز نیز در این عرصه حضور خود را پررنگ تر کرده و رشد می کنند.

ادامه در فایل های پیوست…

دریافت فایل‌های پیوست شده

شما برای دریافت فایل باید وارد شوید و یا نام نویسی کنید. (دریافت فایل رایگان است)

حتما پوشه Spam یا Junk ایمیل خود را چک کنید، چرا که ممکن است ایمیل حاوی رمز شما به اسپم وارد شود.

برچسب‌ها:
  • تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1396
  • تعداد بازدید: 4530
  • بدون دیدگاه